Vzdělávací principy
Montessori pedagogika postavena na vědeckých základech tvoří základ plnění našich principů. Podstata spočívá totiž v tom, že dítě poznává a učí se přes vlastní zkušenost, vlastním tempem, při práci s promyšlenými pomůckami, jde do hloubky porozumění a tím i k trvalejším znalostem a bez nutnosti memorování.
Stěžejní myšlenkou je, že dítě se učí nejlépe tehdy, když je tím procesem zaujato, když jej baví, těší a povzbuzuje, když nachází svoji vnitřní motivaci k učení. Montessori didaktika a metodika nám poskytly důkladně promyšlený a systematicky uspořádaný koncept, který je úspěšně aplikován již přes 100 let v mnoha zemích a školách na světě. V době dynamicky měnícího se prostředí představuje univerzální, ověřený a populární vzdělávací vzorec pro současnost, ale i pro II. polovinu 21. století.
Rozdíl mezi Montessori a tradiční pedagogikou
Montessori pedagogika | Tradiční pedagogika | |
---|---|---|
Věk | Věkově smíšené skupiny | Děti stejného věku |
Pohyb | Děti se mohou pohybovat po třídě a pracovat na různých místech samostatně nebo ve skupině | Děti sedí většinou v lavicích na svých místech |
Zodpovědnost | Děti si řídí svou činnost skrze připravené prostředí, což podporuje přijímání vlastní odpovědnosti za proces učení | Učitel řídí činnost dětí |
Hodnocení | Zaměřená na proces, používání formativního hodnocení, bez použití známek a porovnávání dětí | Zaměřená na výsledek, používání testů a známek |
Spolupráce/Individualita | Důraz je kladen na spolupráci | Důraz je kladen na porovnávání a soutěživost |
Studijní čas | Děti se učí v blocích tzv. nepřerušované montessori cykly, propojování předmětů, děti si řídí svou činnost a volí si danou práci a čas | Děti se učí v rámci hodin, kdy všichni pracují na stejném předmětu a zadání ve stejný čas |
Plán | Učení založené na dotazech a objevování | Učení založené na splnění standardu a výstupů ročníku |
Učitelé | Učitelé plánují individuální lekce, děti používají samostatně konkrétní výukové materiály, učí se od sebe a mají možnost růstu na základě vlastního potenciálu | Učitel dává instrukce celé třídě nebo skupině dětí na základě předem stanoveného kurikula a jejich růst se soustředí na oblast a výstupy daného ročníku |