Přeskočit na obsah
Domů separator O nás separator Vzdělávací principy

Vzdělávací principy

Montessori pedagogika postavena na vědeckých základech tvoří základ plnění našich principů. Podstata spočívá totiž v tom, že dítě poznává a učí se přes vlastní zkušenost, vlastním tempem, při práci s promyšlenými pomůckami, jde do hloubky porozumění a tím i k trvalejším znalostem a bez nutnosti memorování.

Stěžejní myšlenkou je, že dítě se učí nejlépe tehdy, když je tím procesem zaujato, když jej baví, těší a povzbuzuje, když nachází svoji vnitřní motivaci k učení. Montessori didaktika a metodika nám poskytly důkladně promyšlený a systematicky uspořádaný koncept, který je úspěšně aplikován již přes 100 let v mnoha zemích a školách na světě. V době dynamicky měnícího se prostředí představuje univerzální, ověřený a populární vzdělávací vzorec pro současnost, ale i pro II. polovinu 21. století.

Rozdíl mezi Montessori a tradiční pedagogikou

Montessori pedagogikaTradiční pedagogika
VěkVěkově smíšené skupinyDěti stejného věku
PohybDěti se mohou pohybovat po třídě a pracovat na různých místech samostatně nebo ve skupiněDěti sedí většinou v lavicích na svých místech
ZodpovědnostDěti si řídí svou činnost skrze připravené prostředí, což podporuje přijímání vlastní odpovědnosti za proces učeníUčitel řídí činnost dětí
HodnoceníZaměřená na proces, používání formativního hodnocení, bez použití známek a porovnávání dětíZaměřená na výsledek, používání testů a známek
Spolupráce/IndividualitaDůraz je kladen na spolupráciDůraz je kladen na porovnávání a soutěživost
Studijní časDěti se učí v blocích tzv. nepřerušované montessori cykly, propojování předmětů, děti si řídí svou činnost a volí si danou práci a časDěti se učí v rámci hodin, kdy všichni pracují na stejném předmětu a zadání ve stejný čas
PlánUčení založené na dotazech a objevováníUčení založené na splnění standardu a výstupů ročníku
UčiteléUčitelé plánují individuální lekce, děti používají samostatně konkrétní výukové materiály, učí se od sebe a mají možnost růstu na základě vlastního potenciáluUčitel dává instrukce celé třídě nebo skupině dětí na základě předem stanoveného kurikula a jejich růst se soustředí na oblast a výstupy daného ročníku

Výhody