
Den otevřených dveří 28.1. 2025
Dejte vašim dětem šanci růst! Zveme vás na celoškolský Den otevřených dveří, který se uskuteční 28. 1. 2025 od 9:00 do 17:00. Zaregistrujte si své místo zde! Těšíme se na vás!
Po chodbě se rozlévá ticho, a dveře tříd jsou přitom otevřené. Ptáte se, jak je to možné? Otázka, která vás napadne, když vstoupíte do naší školky nebo školy. V dnešním článku Vám představíme jednu z hlavních složek naší práce, a to práci s tichem a klidem.
Je to právě práce s tichem a klidem, která vede (nejen) u dětí k rozvoji smyslů a k zjemnění sluchových vjemů. Práce v tichu rozvíjí bystrost sluchu a citlivost na hluk. Děti si samy žádají o ticho. Ticho také vede ke zjemnění pohybové koordinace u dětí (koordinace pohybu, nalezení rovnováhy, harmonie, půvabu, obratnosti, zručnosti, k větší vnitřní disciplíně a k hluboké sebekontrole). V neposlední řadě pak ticho vede ke zjemnění vnímání pocitů – k celkovému zjemnění vnímání, k pocitu a prožitku vnitřního klidu a harmonii.
Na úvod musíme říci, že to není vůbec snadný úkol. Náš připravený MONTE učitel ví, že ticha lze dosáhnout uvědoměním si vlastní podstaty ticha a ztišení se nejen navenek, ale i v sobě. Slyšíte denně nutkání až vnitřní hlasy? Začněte jejich ztišením u sebe. Důležitý je vnější i vnitřní pořádek a řád. Proto ve třídách velmi dbáme na úklid a děti musí vracet věci na své místo.
Nejprve však musí děti pochopit, co je to ticho? Různými cvičením na elipse se postupně učí vnímat podstatu ticha. Výsledkem je zjištění, že v tichu vnímáme mnohem více podnětů, slyšíme, to, co jsme dříve neslyšeli, jsme koncentrovanější a vše jako by mělo své kouzlo.
Jednou z cest, jak přivést děti k tichu je napodobování. Učitelka vede děti ke ztišení se a sama např. sedí tiše. Musí upoutat pozornost dětí a právě jejím pozorováním děti zkouší pozice sezení v tichu napodobovat. Zamezením všem rušivým elementům, šumu, hluku je naše vědomí přivedeno do stavu, kdy je schopno pozorovat i sebemenší pohyb, kontrolovat veškeré dětí v okolních jednotlivostech a dostává se do vnitřního klidu. Najednou si všímáme věcí, kterých jsme si dříve nevšimli.
Stejně jako dospělí, i děti se utápí v myšlenkách a v představách. Často na nich vidíme, jak se zadívají „mimo“. Propadají určitému druhu kouzla, až by se dalo se říci, že se ztrácejí v myšlenkách (psychologie označuje tento stav jako denní snění). V tomto stavu je nic nevyruší, ani sebevětší hluk. K uvědomělému prožívání a učení dětí také potřebují ticho, zejména, aby se mohly soustředit na práci. Právě práce v tichu rozvíjí u dětí tzv. vyšší sféry vnímání a koncentraci. Tím je také rozvíjeno dětské myšlení a schopnost odhadování. Díky prožitku si tak naše děti více pamatují.
Při cvičení ticha je důležité, aby byla kolektivně naladěna celá třída. Není li kolektiv ve shodě, je ticho „prolomeno“. Společnými cvičeními ticha se děti učí tzv. sociální shodě a empatii. K tomu nám ve třídě také slouží tzv. zvoneček ticha. Tím si děti samy říkají třídě o ticho. Je to právě cvičení ticha, kterým je dítě „konstruováno jako psychická bytost“.
Zkuste si to sami… zklidněte se, „vypněte“ a zaměřte se na ticho… co slyšíte?
Přečtěte si více
Dejte vašim dětem šanci růst! Zveme vás na celoškolský Den otevřených dveří, který se uskuteční 28. 1. 2025 od 9:00 do 17:00. Zaregistrujte si své místo zde! Těšíme se na vás!
Práce s Montessori pomůckami, nahlédneme do světa praktického života a smyslové výchovy, vyzkoušíme si činnosti z každodenního života, rozvineme potenciál dítěte, naučíme se připravovat svačiny, navlékat korálky, stříhat a lepit, modelovat, malovat, kreslit, vnímat hudbu,...
Máme k dispozici poslední 2 místa v naší rodinné Mateřské škole Montessori Ostrava. Nepropásněte šanci zajistit vašemu dítěti výjimečné prostředí pro jeho rozvoj!