Přeskočit na obsah
Domů separator O nás separator Vzdělávací oblasti a principy

Vzdělávací oblasti a principy

V Montessori jeslích je kladen důraz na to, aby děti byly vedeny k samostatnosti, zvídavosti a lásce k učení v příjemném a podporujícím prostředí.

Vzdělávací oblasti

Praktický život: 

Zahrnuje aktivity, které pomáhají dětem stát se nezávislejšími, jako je např. oblékání, nalévání, stolování či péče o rostliny. Tyto aktivity podporují koordinaci, koncentraci a nezávislost.

Senzorická výchova: 

Děti v tomto věku jsou vysoce citlivé na své okolní prostředí. Pomocí Montessori materiálů se seznamují s různými texturami, barvami, zvuky a vůněmi, což rozvíjí jejich smysly.

Jazyková výchova: 

Prostřednictvím obrázkových knih, písniček a říkanek se děti seznámí se základní slovní zásobou a rozvíjejí své komunikativní dovednosti.

Matematická představa: 

Přestože v tomto věku je matematika velmi základní, děti se seznamují s pojmy velikosti, počítání a sekvencí pomocí specifických Montessori materiálů.

Kultura a věda: 

Děti se seznamují s prvky přírody, zvířaty, rostlinami a základními pojmy spojenými s planetou, klimatem a životem kolem nás.

Výhody

Připravené prostředí

Prostor je navržen tak, aby podporoval samostatné učení, s materiály dostupnými pro děti a uzpůsobenými jejich velikosti.

Sebeobsluha a nezávislost

Montessori výuka povzbuzuje děti k samostatným činnostem, které rozvíjejí jejich sebedůvěru a schopnost se postarat o sebe.

Respekt k individuálnímu tempu učení

Každé dítě se učí svým vlastním tempem. Montessori pedagogika to uznává a nabízí dětem možnost učit se vlastním tempem.

Učitel jako průvodce

Učitel v Montessori prostředí neinstruuje přímo, ale působí jako průvodce, který pozoruje a nabízí materiály či aktivity dle aktuálních potřeb a zájmů dítěte.

Ruka jako nástroj mysli

Montessori věřila, že „to, co ruka dělá, mysl si pamatuje“. Aktivity jsou navrženy tak, aby byly smysluplné a konkrétní, což dětem pomáhá rozumět světu kolem sebe.

Celostní rozvoj

Montessori pedagogika si klade za cíl rozvíjet nejen intelekt dítěte, ale také jeho emocionální, sociální a tělesné schopnosti.