
Práce v Montessori pracovním bloku!
Práce v Montessori pracovním bloku s radostí a úsměvem!
Ing. Radan Jünger je známý v Ostravě ve spojení s Vysokou školou podnikání, kterou před 18 lety založil jeho otec Doc. PhDr. Josef Jünger, CSc. Tuto po jeho úmrtí postupně rozšířil na Akademickou alianci, a.s. – největší česko-slovenskou vzdělávací skupinu, kterou aktuálně opouští.
Pane řediteli, jak se člověk stává ředitelem a majitelem předškolního a školního zařízení?
Po dlouhé době a těžceJ(Usmívá se). ZŠ a MŠ Montessori Ostrava založila před 6 lety Akademická aliance, největší česko-slovenská vzdělávací skupina, kterou jsem spoluvlastnil a řídil. Dr. Marie Švrčková, první ředitelka, jí vdechla život. V září tohoto roku jsem řízení všech škol (převážně VŠ) opustil a stal se jediným majitelem ZŠ a MŠ Montessori Ostrava a dr. Švrčková rezignovala ze zdravotních důvodů. Nebylo to lehké období.
To jste vyměnil vysoké školy za školku a školu? Proč?
Výměna není správný termín. Řízení vysokých škol jsem opustil proto, že jsem přestal vidět světlo na konci tunelu a jeho rozsvícení jsem nemohl ovlivnit. Naopak jsem dozřel toho, že mohu-li být společnosti a svým dětem ještě více užitečný, vybuduji špičkové předškolní a školní zařízení v Ostravě.
Jak by podle Vás měla taková špičková škola vypadat?
Podle fasády nebo sídlí-li v Karolíně ji rozhodně neurčíte. Podstatou úspěchu jsou kvalifikovaní, motivovaní a nadšení učitelé, kteří „umí“ učit. Klíčový je poměr počtu dětí a učitelů. Na Montessori Ostrava máme na MŠ i na 1. stupni ZŠ tři učitele na 18 dětí ve třídě. Dětem se věnujeme alternativně za pomocí Montessori pedagogiky, rozvíjíme v dětech jejich přirozené schopnosti, děti se otrocky nebiflují ani je nenutíme memorovat data. Netestujeme, co neumí, učíme je „učit se“, motivujeme, neznámkujeme. Děti se k nám těší.
Na 18 dětí 3 učitelé, to je asi sen každého pedagoga, ale kdo to zaplatí?
Připouštím, že je to ekonomicky náročné a školné tyto výdaje nepokryje. Již několik let provoz školy významně podporuji a považuji to za nejlépe utracené/investované prostředky. Jako otec dvou dětí totiž každý den na nich vidím užitek a efekt z těchto prostředků. Ostatně není lepší důkaz přesvědčení o kvalitě instituce než, že se v ní vzdělávají vlastní děti.
Jaký je „typický rodič“ Vaší školy?
Nelze odpovědět jednou větou. Například máme rodiče, kteří k nám denně dojíždí 55 km, naproti tomu máme rodiče, pro které školné představuje významnou část rodinného rozpočtu. Společným rysem jsou však vysoká očekávání, že z jejich dětí vychováme respektující ovšem i respektované bytosti, které se umí učit, dovedou se rozhodovat, budou připraveny na změny ve společnosti a najdou v ní své místo. A za toto jsou rodiče v dnešní době čím dál více ochotni platit školné na soukromých školách.
Základní školu máte třetím rokem a máte pouze 18 dětí, není to na 9 ti letku málo?
Jistě, to je třeba vysvětlit… Od počátku byla naše strategie provozování mateřské a základní školy v jednom domě, což dodnes považuji za výhodu, rodiče k nám vozí i sourozence. Na základní školu se tak hlásí primárně děti, které ukončily naši školku a nastupují do první třídy. Jsou tak ideálně připraveni na přechod do základní školy. Vyšší ročníky jsme doposud neotvírali, upřednostňujeme děti, které prošly našim předškolním vzděláváním a za pět let jich ještě tolik nebylo. Přesto však u nás najdete i děti, které přestoupily z jiných škol a jsou spokojené.
Co nového spojeného se změnou majitele a ředitele ve Vaší osobě na Montessori Ostrava dále plánujete?
Jak jsem zmínil, základem jsou špičkoví kantoři. Po dlouhém hledání jsme našli rodilé mluvčí jazyka anglického a španělského. Mám z nich radost! Na výuku cizích jazyků klademe vysoký důraz. Vyhledávání budoucích spolupracovníků je soustavná činnost. Je jich málo. Dále v příštím roce plánujeme investice do oprav a nákup iPad do výuky. Tablety nezakazujeme, pracujeme s nimi.
Co byste vzkázal rodičům budoucích dětí a žáků?
Výběr předškolní a školní instituce považuji za nejdůležitější etapu v životě. Děti jsou jako nepopsaný list. Ostatně známý americký filosof, učitel a spisovatel Robert Fulghum napsal svou klíčovou knihu s názvem: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce.“ (Nejslavnější kniha, 14 mil. vydání, pozn. autora.) Vybírejte s rozvahou a podle vyzrálosti a profesionalitě pedagogů, nikoliv podle toho, je-li za rohem domu, či domu prarodičů, byť rozumím, že je to pohodlné. Srdečně vás zvu na Den otevřených dveří.
Děkuji Vám za rozhovor.
Ptal se Jaroslav Procházka, redaktor sekce vzdělávání.
Přečtěte si více
Práce v Montessori pracovním bloku s radostí a úsměvem!
Dejte vašim dětem šanci růst! Zveme vás na celoškolský Den otevřených dveří, který se uskuteční 28. 1. 2025 od 9:00 do 17:00. Zaregistrujte si své místo zde! Těšíme se na vás!
Práce s Montessori pomůckami, nahlédneme do světa praktického života a smyslové výchovy, vyzkoušíme si činnosti z každodenního života, rozvineme potenciál dítěte, naučíme se připravovat svačiny, navlékat korálky, stříhat a lepit, modelovat, malovat, kreslit, vnímat hudbu,...